Followers

Thursday, January 8, 2009

apa yg nabi sedih....

i was reading articles from iluvislam.com..
then,i found out one article that really captured my heart...
it was a comment by seorg hamba ALLAH a.k.a members of the iluvislam(Abushuhaimi)
on the January 08 2009 20:01:21
this is his comment:-

Apa yang nabi sedih... itulah yang menjadikan saya belajar untuk sedih... adakah tuan-tuan tahu apa yang nabi.. sedih..

Suatu ketika ... nabi cium leher dan kucup bibir cucu kesayangannya....Husin dan Hasan..
Siti Fatimah tanya... sebab hairan .... kenapa ayahanda berbuat demikian, nabi bagitau anaknya Fatimah... sesungguhnya anaknya seorang akan mati diracun dan seorang lagi akan dipenggal lehernya... Apakah naluri seorang ibu... tentu sedih dengar perkabaran demikian... tambahan pula daripada mulut seorang nabi... dah tentu perkara tersebut benar berlaku... memohon anaknya Fatimah agar bapanya mendoakan anaknya selamat... nabi tak berdoa... untuk itu.. malah menyabarkan Fatimah...

Pernah suatu ketika ALI r.a. pergi berdakwah dan tak pulang-pulang...Siti Fatimah tak bangun-bangun... dan Hasan dan husin menangis...
Apa kata nabi... bersabarlah...wahai anakku Siti Fatimah...nabi tak kisah soal kehidupan seksa di dunia nie... dan tak pula marah Saidina ALi biarkan anak kesayangannya begitu...
Apakah yang nabi sedihkan...?

Nabi sedihkan soal solat umatnya... seperti jemaah yang ada disempadan...
sering ditanya oleh Askar Israel... berapa banyak orang sembahyang subuh di masjid...dan berapa ramai orang sembahyang Jumaat...Askar Israel ambil statistik berhubung perkara tersebut...Mereka ahli kitab. dan telah kaji kehidupan sahabat nabi... yang kuat iman mereka...Kisah kunci baitul maqadis... bagaimana sifat sahabat..dan mereka orang Yahudi berikrar selagi orang Islam macam sahabat aku tak akan ganggu mereka... Sahabat lalui kawasan dimana orang yahudi buat muslihat letak perempuan jelitawan dan berbogel kiri kanan dan ditaburkan pula emas dan permata...IMAN SAHABAT kuat kepada ALLAH... tiada permata satu pun yang hilang... perempuan tersebut kata sahabat nabi macam KAYU... tak bernafsu...walhal mereka bernafsu kepada KEHENDAK ALLAH DAN RASUL... Saidina Umar lihat kekuatan orang ISLAM melalui Masjid...HATI bagi Sesebuah kampung atau tempat... iaitu MASJID... kalau saf tak rapat bahu dengan bahu dan kedudukan tumit tak sama jarak...maka kampung tersebut belum agar persefahaman antara satu sama lain... dan juga kurang dan ramainya orang sembahyang di masjid...
Sebab itu orang ISRAIL ambil statistik demikian untuk melihat sama ada orang ISLAM kuat atau tidak... ORang ISrail akan rasa gentar sekiranya orang ISLAM jaga sembahyang di masjid bagi lelaki... setiap waktu...

Seperti Jemaah Singapura masuk ke ISRAIL... pihak ISRAIL tanya .. apa tujuan datang kemari...Jawap Jemaah.. untuk jumpa orang ISLAM di sini...
Ada apa tujuan lagi... dan apa maksud nak jumpa...
Kata jemaah ...kami nak bagitau mereka tentang sifat yang unggul para sahabat..walaupun sahabat ada banyak sifat , mereka ada beberapa sifat (unggul) yang sama pada setiap diri para sahabat . Iaitu
1. Lailahaillah & Muhammadarasulullah. - Yakin yang ALLAH berkuasa Makhluk tiada kuasa
2. Sembahyang Khusuk dan Khuduk.
3. Ilmu dan Zikir - Fadail, Masail (Feqah), doa masnun... zikir khusus...
4. Ikramuslimin
5. Ikhlas..
Kemudian jemaah diam...
Orang Israel tanya ada lagi tak...
Jemaah diam
Orang Israel bagi tahu ada lagi sifat unggul yang ada pada sahabat...iaitu

6. Dakwah dan Tabligh...

Terdiam jemaah...
Kemudian orang Israil bagi tahu... kalau nak ambil baitul Maqadis ini... suruh seluruh umat Islam penuhkan dahulu masjid pada setiap kali sembahyang... jangan sembahyang Jumaat je penuh... dan sembahyang subuh sikit je orang sembah ALLAH... macamana nak kuat.... yakin pada asbab....
Sedih Nabi kat mana.. dan sedih kita dan tuan-tuan kat mana? Zahir je ke.. atau dihuruf 'TA"

p/s: bygkan ba,ISLAM skrg ne lbh kepada duniawi...tgkla generasi muda ikut2 cam org putih...ntahla..mmg kali tanda2 kiamat mo dkt sdh...cuma doa jak la yg dpt dpohon kpd ALLAH utk org islam d PALESTIN...kejamnya ISRAEL...
perasan tul drg tu..ingat tnh PALESTIN tu drg punya...berh,tulungla..
sdh tu kena sokong AS lg tu..palui tul...mmg ada blsnnya d AKHIRAT nnt..ALLAH MAHA ADIL...

2 comments:

IrFuxgly said...

ya stuju! hehe

pink_butterfly said...

apa yg stujunya anne?

tiba2 ni..haha...